Carbon frames
- by sava-bicycles Admin
-
Czy kupując nowy rower, również zastanawiasz się, jaki materiał ramy wybrać? Aluminiowe, węglowe czy stalowe? Odpowiedź jest dość prosta. Tak jak na przykład przy budowie domu nie da się połączyć wszystkich trzech kluczowych wartości - szybko, tanio, jakość - tak samo nie da się praktycznie połączyć trzech głównych wymagań stawianych ramie rowerowej - niskiej wagi, dużej sztywności ramy i niskiej ceny. Nie ma sensu pisać o tym, dlaczego rower ma mało ważyć i mało kosztować. Inaczej jest ze sztywnością ramy. Jest to czasami cecha zaniedbywana, ponieważ nie jest widoczna "na pierwszy rzut oka". Ta (skrętna = w skręcaniu) sztywność mówi nam, jak bardzo nasz rower jest w stanie przenieść na przód siłę generowaną przez nasze pedałowanie. Spróbuj sobie wyobrazić, jak jeździłbyś na rowerze zrobionym z galaretki. Prawdopodobnie źle. Skręcałby się pod tobą zamiast iść do przodu. Dlatego wytrzymałość ramy jest jednym z kluczowych, choć na pierwszy rzut oka niewidocznych, parametrów.
Węgiel
Rama karbonowa jest najlepsza w dwóch z trzech kluczowych cech wymienionych powyżej. Jest lekki i ma dużą sztywność. Co więcej, ta sztywność nie ściera się z czasem. W przeciwieństwie do aluminium, węgiel nie mięknie z wiekiem. Czyli nadal jest tak samo sztywny jak pierwszego dnia. Kolejną miłą cechą jest to, że rama karbonowa pochłania niewiele wibracji, więc podczas jazdy mniej męczy mięśnie niż w przypadku rowerów z ramami aluminiowymi lub stalowymi. Minusem jest wyższa cena. Na szczęście Sava wyeliminowała tę jedną wadę ram karbonowych dzięki wydajnej produkcji i sprzedaży bezpośredniej. Dlatego rowery z ramą węglową Sava są wyceniane na poziomie cen ram aluminiowych.
Ale koła karbonowe też nie mają tej samej jakości. Zależy to od gęstości włókien, zawartości węgla. Od tych wartości zależy następnie wytrzymałość Twojej ramy. Każda firma ma swoje nazwy handlowe dla węgla, z którego wykonuje ramy karbonowe do swoich rowerów, ale podstawowy podział wygląda następująco:
T300 - powszechnie stosowany węgiel do produkcji kół, ale także dronów czy motoryzacji, 4 razy mocniejszy od stali, Sava go nie używa. Wytrzymałość na rozciąganie 3530 MPa, gęstość 1,76 g/cm2.
T700 - używany do najlepszych kół, specjalnych części samochodowych, wymagań dotyczących wysokiej wytrzymałości i niskiej wagi. Nazwa handlowa kół Sava to HTS carbon. Wytrzymałość na rozciąganie 5490 MPa, gęstość 1,8 g/cm2.
T800 - Sava stosuje w swoich topowych modelach, inne zastosowania to głównie lotnictwo i kosmonautyka, najwyższa wytrzymałość przy najniższej wadze, nazwa handlowa dla węgla Sava UTS. Wytrzymałość na rozciąganie 5880 MPa, gęstość 1,8 g/cm2.
Aluminium
Aluminium to najczęściej spotykany materiał na ramy kół. Jego zaletą jest mniejsza waga w porównaniu do ram stalowych. Ale wyższe w stosunku do węgla. Ramy aluminiowe są tanie. Mają one jednak mniejszą sztywność i z czasem Twoja rama będzie "mięknąć". Będzie lekko skręcał i przez to kosztował Cię więcej jazdy. Dlatego aluminium jest stosowane przede wszystkim w tanich rowerach.
Stal
Najstarszy materiał używany do produkcji rowerów. Jest mocniejszy od aluminium, ale jest też cięższy. Stal będzie również rdzewieć, więc trzeba uważać na wykończenie ramy. Dlatego też obecnie stosuje się stal w najtańszych rowerach dziecięcych, lub specjalne modele retro w rowerach dla fanów. Prawie nie widuje się już stali w zwykłych rowerach.
Węgiel
Rama karbonowa jest najlepsza w dwóch z trzech kluczowych cech wymienionych powyżej. Jest lekki i ma dużą sztywność. Co więcej, ta sztywność nie ściera się z czasem. W przeciwieństwie do aluminium, węgiel nie mięknie z wiekiem. Czyli nadal jest tak samo sztywny jak pierwszego dnia. Kolejną miłą cechą jest to, że rama karbonowa pochłania niewiele wibracji, więc podczas jazdy mniej męczy mięśnie niż w przypadku rowerów z ramami aluminiowymi lub stalowymi. Minusem jest wyższa cena. Na szczęście Sava wyeliminowała tę jedną wadę ram karbonowych dzięki wydajnej produkcji i sprzedaży bezpośredniej. Dlatego rowery z ramą węglową Sava są wyceniane na poziomie cen ram aluminiowych.
Ale koła karbonowe też nie mają tej samej jakości. Zależy to od gęstości włókien, zawartości węgla. Od tych wartości zależy następnie wytrzymałość Twojej ramy. Każda firma ma swoje nazwy handlowe dla węgla, z którego wykonuje ramy karbonowe do swoich rowerów, ale podstawowy podział wygląda następująco:
T300 - powszechnie stosowany węgiel do produkcji kół, ale także dronów czy motoryzacji, 4 razy mocniejszy od stali, Sava go nie używa. Wytrzymałość na rozciąganie 3530 MPa, gęstość 1,76 g/cm2.
T700 - używany do najlepszych kół, specjalnych części samochodowych, wymagań dotyczących wysokiej wytrzymałości i niskiej wagi. Nazwa handlowa kół Sava to HTS carbon. Wytrzymałość na rozciąganie 5490 MPa, gęstość 1,8 g/cm2.
T800 - Sava stosuje w swoich topowych modelach, inne zastosowania to głównie lotnictwo i kosmonautyka, najwyższa wytrzymałość przy najniższej wadze, nazwa handlowa dla węgla Sava UTS. Wytrzymałość na rozciąganie 5880 MPa, gęstość 1,8 g/cm2.
Aluminium
Aluminium to najczęściej spotykany materiał na ramy kół. Jego zaletą jest mniejsza waga w porównaniu do ram stalowych. Ale wyższe w stosunku do węgla. Ramy aluminiowe są tanie. Mają one jednak mniejszą sztywność i z czasem Twoja rama będzie "mięknąć". Będzie lekko skręcał i przez to kosztował Cię więcej jazdy. Dlatego aluminium jest stosowane przede wszystkim w tanich rowerach.
Stal
Najstarszy materiał używany do produkcji rowerów. Jest mocniejszy od aluminium, ale jest też cięższy. Stal będzie również rdzewieć, więc trzeba uważać na wykończenie ramy. Dlatego też obecnie stosuje się stal w najtańszych rowerach dziecięcych, lub specjalne modele retro w rowerach dla fanów. Prawie nie widuje się już stali w zwykłych rowerach.