Cuidado de la bici
Konserwacja roweru
Aby ograniczyć konieczność napraw do minimum, należy zadbać o regularną konserwację roweru. Pozwoli to ostatecznie zaoszczędzić czas i pieniądze. Oczywiście możliwe jest również powierzenie konserwacji roweru profesjonalnemu serwisowi. Oto kilka wskazówek, jak dbać o rower w domu. Konserwacja obejmuje czyszczenie i smarowanie poszczególnych części roweru - komponentów.
Mycie i czyszczenie roweru
Umyj ramę roweru strumieniem wody, wyczyść koła ręcznie za pomocą szczotki lub gąbki. Zachowaj szczególną ostrożność podczas czyszczenia kasety z zębatkami i łańcucha. Dokładnie umyj poszczególne zęby. Najlepiej użyć specjalnej myjki do łańcucha i odtłuścić go jako pojedynczy element za pomocą specjalnego produktu lub silnego detergentu do mycia naczyń. Po wyschnięciu łańcucha należy go nasmarować.
Smarowanie
Łańcuch należy smarować zawsze po umyciu roweru. po przejechaniu około 50-200 km. Częstotliwość smarowania łańcucha zależy od częstotliwości jazdy w zapylonym środowisku. Podczas jazdy w zakurzonym terenie kurz i brud przywierają do oleju smarującego - w takim przypadku ważne jest, aby zawsze odtłuścić i wyczyścić łańcuch.
Na częstotliwość smarowania łańcucha ma również wpływ pogoda. Gdy pada deszcz, olej szybciej wypłukuje się z łańcucha i wymaga on częstszego smarowania.
Inne komponenty z łożyskami, kasetą lub konwerterami również wymagają regularnego smarowania. Zawsze najpierw dobrze umyj rower, aby smarować tylko czyste części.
Dobrej jakości smary do kół zawierają nanocząsteczki, które chronią metalowe części przed korozją. Ponadto zapobiegają przywieraniu kurzu, błota i innych zabrudzeń.
Nałóż olej z odległości od 10 do 20 cm od części. Pozostaw na 15 minut, a następnie zetrzyj resztki oleju z części suchą szmatką.
Kontrola poszczególnych części
Rower i jego poszczególne części ulegają naturalnemu zużyciu w miarę upływu czasu i użytkowania. Dlatego ważne jest regularne sprawdzanie tych części, aby zapewnić ich optymalne działanie, bezpieczeństwo jazdy i jak najdłuższą żywotność. Kontrolę można przeprowadzić samodzielnie lub skorzystać z usług ulubionego centrum serwisowego w okolicy.
Koła i opony
Sprawdź, czy na obręczy koła nie brakuje drutów. Nie mogą też być luźne. Jeśli tak, należy ponownie rozkręcić koło. Ciśnienie w oponach powinno być zgodne z wartością podaną na boku opony. W rowerach szosowych zaleca się ciśnienie od 50 do 800 kPa (4,5 do 8 barów), a w rowerach MTB od 240 do 380 kPa (2,4 do 3,8 bara).
Łańcuch
Po przejechaniu 500-800 km należy sprawdzić łańcuch za pomocą specjalnego miernika (dostępnego w sklepach rowerowych), aby upewnić się, że łańcuch nie jest zbyt rozciągnięty. Jeśli jest, należy go wymienić. Spowoduje to zniszczenie kasety.
Linki i cięgna
Jeśli linka jest postrzępiona, należy ją natychmiast wymienić.
Hamulce
Sprawdź hamulce, ściskając dźwignię hamulca. Jeśli dźwignia ma duży skok lub znajduje się zbyt blisko kierownicy, wyreguluj długość linki lub wymień klocki hamulcowe. Jeśli dźwignia hamulca nie stawia żadnego oporu, należy zlecić odpowietrzenie hamulców w wykwalifikowanym warsztacie.
Oś, korby, pedały
Co 3 miesiące należy sprawdzać dokręcenie poszczególnych śrub na przerzutce oraz śruby mocującej korbę do osi. Jeśli korba na osi poluzuje się, należy natychmiast zdemontować wyścig, ponieważ może to doprowadzić do zniszczenia korb. Sprawdź dokręcenie pedałów. Nie mogą być luźne, w przeciwnym razie gwinty korby zostaną zniszczone.